ZASADY GRY FORMUŁA B135 – 9BIL
1. Do gry potrzebujemy dziewięciu bil numerowanych od 1 do 9 oraz bili białej. No i oczywiście kij bilardowy i stół bilardowy.
2. Za każdą prawidłowo wbitą bilę zawodnik otrzymuje następującą liczbę punktów:
a) Bile 1-6 = 10 pkt.
b) Bila 7 = 15 pkt.
c) Bila 8 = 20 pkt.
d) Bila 9 = 25 pkt.
Łączna suma punktów, którą można otrzymać za wbite bile to 120 pkt.
3. Nie ma konieczności deklarowania bil
a) Obowiązuje zasada wbijania „po numerach” (tzn. zawsze uderzamy bilę o najniższym numerze na stole od 1 do 9). Podobnie jak w odmianie 9bil
b) Istnieje opcja wbicia bil poprzez tzw. kombinację. Prawidłowe wbicie bili nr 9 poprzez kombinację lub wbicie bili nr 9 z rozbicia kończy partię, a zawodnik automatycznie otrzymuje za to zagranie 120 pkt.
4. Schemat ułożenia bil w trójkącie: na szczycie trójkąta bila z numerem 1, w środkowym rzędzie, po środku rombu bila z numerem 9, pozostałe bile ustawiane są losowo
a) Zabroniony jest tzw. Pattern racking (czyli np. ustawianie za każdym razem wysoko punktowanej bili z numerem 8 jako tzw. „wing ball”). W przypadku takiej sytuacji ostateczną decyzję o ewentualnej karze zawsze podejmuje sędzia główny.
b) Ustawienie bil do rozbicia – bila z numerem 9 musi znajdować się na punkcie głównym stołu!!!
5. Mecz pomiędzy dwoma zawodnikami grany jest do wcześniej ustalonej liczby wygranych frejmów (partii). Na jednego frejma (partię) składa się podejście pierwszego zawodnika i podejście drugiego zawodnika.
a) Zwycięzcą danego frejma(partii) jest zawodnik, który uzyska w swoim podejściu większą liczbę punktów.
6. W Formule B 1-3-5 9BIL na podejście składają się:
- rozbicie,
- ruch zerowy „0”,
Pomyłka lub faul przy ruchu zerowym „0” kończy podejście.
W jednym podejściu gracz może zdobyć maksymalnie 135 punktów, na które składa się 15 pkt. za prawidłowe rozbicie oraz 120 pkt. za wbicie wszystkich bil numerowanych bez brania białej z ręki oraz bez pomyłki i faulu.
7. Rozbicie - różne warianty:
- „Prawidłowe” - rozbicie uznaje się za prawidłowe jeżeli wpadła jedna bila, bądź wiele bil z trójkąta, a biała pozostała na stole. Wtedy gracz otrzymuje dodatkowe 15 pkt za prawidłowe rozbicie plus punkty za bile, które wbił z rozbicia i następnie rozpoczyna ruch zerowy „0” wbijając pozostałe bile numerowane.
- „Puste” - Jeżeli przy rozbiciu nie wpadnie żadna bila numerowana i biała bila pozostanie na stole, to zawodnik rozpoczyna ruch „0” z zerowym stanem punktowym.
- „Faul” - Jeśli przy rozbiciu zawodnik popełni faul, to i tak kontynuuje grę rozpoczynając ruch zerowy „0”, jednak ustawia białą bilę na linii pola bazy i odejmuje sobie 15 punktów(startuje od wyniku -15).
- „Faul + wbite bile” - Jeśli przy rozbiciu został popełniony faul i wpadły jakieś bile numerowane, to uwzględniamy -15 punktów za rozbicie z faulem i dodajemy punkty za wbite bile z rozbicia do wyniku zawodnika, następnie gracz rozpoczyna ruch zerowy „0” z linii pola bazy(startuje od wyniku -15 plus punkty za wbite bile numerowane z rozbicia z faulem)
8. Opcje rozpoczęcia ruchu zerowego „0”
Po każdym z wyżej wymienionych opcji rozbicia zawodnik podchodzi do tzw. ruchu zerowego „0”, w którym ma dwie opcje:
- „z kija” – rozpoczyna wbijanie bil numerowanych z miejsca w którym znajduje się bila biała(brak ujemnych punktów)
- „z ręki” - może wziąć białą bilę do ręki i ustawić ją w dowolnym miejscu na stole, jednak skutkuje to odjęciem 5 punktów.
9. Warianty zakończenia ruchu zerowego „0”, czyli końca podejścia:
- „pomyłka” - gdy zawodnik nie wbije żadnej bili numerowanej, brak ujemnych punktów.
- „faul z gry” - gdy zawodnik popełni faul, skutkuje to odjęciem 15 punktów.
- gdy zawodnik wbije wszystkie bile numerowane.
Każdy faul (przy rozbiciu i przy ruchu „0”) skutkuje odjęciem 15 punktów.
10. Rozróżniamy następujące faule:
- Biała w łuzie lub poza stołem - jeśli w trakcie zagrania bila biała wpadnie do łuzy lub wypadnie poza stół, zagranie jest faulem.
- Bila numerowana wybita poza stół.
- wybicie bili numerowanej poza stół jest faulem.
- Brak kontaktu bili białej z bilą numerowaną - jeśli w wyniku zagrania żadna bila numerowana nie zostanie dotknięta, to jest to faul.
- Stopa na podłożu - zawodnik w momencie zagrania musi dotykać podłoża przynajmniej częścią jednej stopy, niespełnienie tego warunku jest faulem.
- Dotknięta bila - dotknięcie bili, nawet najmniejsze spowodowanie jej przemieszczenia lub wpływanie na zmianę toru przemieszczania się bili w jakikolwiek sposób oprócz standardowego uderzenia kija w białą bilę jest faulem, chyba że jest ona „z ręki".
Zawodnik przy stole jest całkowicie odpowiedzialny za:
wyposażenie znajdujące się w jego dyspozycji i mogące przyczynić się do popełnienia takiego faulu, tj. stół, kreda, pomocniki, itp., a także za swój ubiór, włosy, części ciała; również za białą bilę kiedy jest „z ręki". Przypadkowe wystąpienie takiej sytuacji jest faulem.
- Bile w ruchu - rozpoczęcie uderzenia jeśli bile są jeszcze w ruchu (toczą się lub wirują) jest faulem.
- „Podwójny kontakt” / Bile „zamrożone" - jeśli w trakcie uderzenia kij zetknie się z bilami więcej niż raz, jest to faul. W sytuacji, kiedy bila biała i numerowana(z najniższym numerem na stole) stykają się ze sobą (są „zamrożone"), poprawnym jest uderzenie, które powoduje poruszenie bili numerowanej(z najniższym numerem na stole). W tym jednak przypadku, zakładając poprawność opisywanych powyżej uderzeń, należy zachować ostrożność, kiedy w pobliżu znajdują się inne bile, aby nie popełnić na nich faulu „podwójnego kontaktu".
11. W przypadku kiedy zawodnicy wykonują podejścia naprzemiennie, to frejmy(partie) również zaczynają naprzemiennie, czyli na frejm pierwszy składają się: podejście pierwsze w meczu (P.1) zawodnika pierwszego i podejście drugie w meczu (P.2) zawodnika drugiego, na frejm drugi podejście trzecie w meczu(P.3) zawodnika drugiego i podejście czwarte w meczu (P.4) zawodnika pierwszego itd.
12. W przypadku takiej samej liczby punktów w podejściach zawodnikom dodajemy po jednym wygranym frejmie. W przypadku remisu we frejmach, czyli np. gramy do 3 wygranych frejmów i mamy 2:2 we frejmach i zawodnicy w kolejnym frejmie uzyskają tyle samo punktów w swoich podejściach, to mamy wynik 3:3 i wtedy o zwycięstwie decyduje suma zdobytych punktów w poszczególnych frejmach. Jeśli tutaj również będzie remis zawodnicy rozgrywają dodatkowy frejm aż do uzyskania zwycięstwa w dodatkowym frejmie i tak aż do skutku.
13. Zawodnicy mogą rywalizować na jednym stole i wtedy podejścia wykonuje się naprzemiennie ale można też rywalizować na wielu stołach z wieloma zawodnikami jednocześnie.
14. Podpowiadanie graczowi, który wykonuje swoje podejście jest zabronione. Przyłapanie na tym procederze skutkuje ostrzeżeniem. Jeśli ostrzeżenie nie przyniesie skutku, zawodnik oraz podpowiadający zostaną zawieszeni na minimum 3 miesiące z rozgrywek Formuła B135.